Mimpi Injakkan Kaki ke Makkah, Pemuda Malaysia Ini Mantap Peluk Islam

gomuslim.co.id - Kerap mengalami mimpi menjadi penceramah agama dan menjejakkan kaki ke Makkah, rupanya menjadi satu petunjuk Allah bagi seorang pemuda Malasyia keturunan China ini. Karena mimpi tersebut, ia nekad memeluk agama Islam.

Pada 14 Mei tahun lalu, Mohd Dylan Yap Abdullah atau nama sebenarnya Yap Sheng Wei (24), melafazkan dua kalimah syahadat setelah delapan tahun mempelajari Islam secara diam-diam.

Mohd Dylan kini sedang mendalami Islam di Institut Dakwah Islamiah Perkim (IDIP), Pengkalan Chepa. Di tempat ini, ia merasakan ketenangan luar biasa sebagai seorang Muslim.

 

Baca juga:

Ikuti Jejak Ibu, Gadis Ini Ikrarkan Syahadat saat Kajian Muslimah Daqu

 

Ia tertarik terhadap Islam ketika belajar di sekolah menengah dan seorang rekannya pernah menghadiahkan sebuah buku mengenai kisah 25 nabi dan rasul. “Teman meminta saya memahami apa yang ada dalam buku itu dan sehari demi sehari selepas membacanya, ada keinginan yang semakin kuat untuk mengenali lebih mendalam mengenai Islam," ujarnya seperti dilansir dari publikasi Bharian, Jumat (14/2/20).

Buku itu menjelaskan tentang peraturan dalam Islam, salat lima waktu dan segala yang baik mengenai Islam. "Namun ketika itu, pemahaman saya masih belum jelas dan tidak ada tempat untuk bertanya. Sehingga tahun lalu saya diberi petunjuk oleh Allah melalui mimpi yang sama selama empat bulan membuatkan saya nekad memeluk Islam," katanya.

Dylan pun belajar Islam di sebuah surau dekat rumahnya di Sepang, Selangor. Ia belajar selama enam bulan sebelum ditawarkan ke IDIP. 

Anak bongsu dari tiga beradik itu mengatakan keputusannya memeluk Islam masih belum diketahui secara jelas oleh keluarga. Ia menyebut keluarga hanya mengetahui hasratnya untuk pindah agama saja.

Sebelum ini, dia pernah mengutarakan hasrat kepada keluarga untuk memeluk Islam. Tetapi itu ditentang hebat terutama ibunya yang beberapa kali mengancam untuk bunuh diri jika keinginannya diteruskan. “Bagaimana pun, takdir Allah sudah ditetapkan saya tetap memeluk Islam,” ucapnya. 

 

Baca juga:

Lebih Dari 430 Warga Dalit India Masuk Islam, Ini Alasannya

 

Mohd Dylan sudah bertunangan dengan seorang gadis dari Klang, Selangor. Ketika libur Tahun Baru Imlek kemarin, dia pulang ke rumahnya. Namun ia sangat sedih karena sambutan yang diterimanya sudah tidak semesra dulu.

Dia juga hanya berdiam diri ketika sanak keluarga yang bertanya apakah dirinya sudah memeluk Islam atau belum karena gusar dengan ancaman ibunya sebelum ini.

“Seorang ibu saudara saya, merestui tindakan saya pindah agama. Dia menasihati agar memilih wanita yang baik dan berakhlak mulia untuk dijadikan isteri suatu hari nanti. Saya juga berhasrat untuk melanjutkan pengajian ke Jordan suatu hari nanti dan jika diberi peluang, ingin berkhidmat di institusi agama Islam,” katanya. (Mr/Bharian)


Back to Top